Ännu mer kontroll... :-)

får jag när jag lär mig nya saker. Mer kunskap = bättre underlag för ansvarsfulla beslut. För ett gott beslut kännetecknas av att vara så bra för så många som möjligt. Ordet "Good" har nämligen just den betydelsen... att gagna flesta möjliga.

Så nåt som kan vara bra för Mig, är inte nödvändigtvis gott.
Kan vara spännande att våga pröva sina beslut utifrån den idén...

Har de senste dagarna börjat sätta mig in i datorvärldens mystiska små ettorånollor. Jag brukade drabbas av akut "NEJ-JAG-FATTAR-INTE" ångest så fort jag stötte på något problem som jag inte kunde lösa inom fem minuter. Kan väl säga att det blev många projekt som aldrig avslutades, med den inställningen... *host* Nu har jag lärt mig att inte ge upp så lätt... vägen dit gick via insikten att "Okunskap" verkligen inte är detsamma som "dumhet". bara en sån sak...
Att vara okunnig är inget att skämmas för!!! Det handlar ju enbart om att just detta ämne har du ännu inte lärt dig något om. Om du tog dig tid och bestämde dig för att verkligen lära dig mer om detta ämne, så skulle du ju också kunna mer.
Dumhet handlar om helt andra saker. Ett exempel kan vara att inte inse att man är okunnig, utan istället gå omkring och tro att man vet allt om något. Dumhet kan också handla om att inte vilja ta ansvar. För vaddå? Jo, sin okunskap.
Som exempel kan vi titta på det här med fördomar... vad beror generaliserande uttalanden på? Delvis okunskap. Och en ovilja att ta reda på mer. Mycket enklare att bara dra till med nåt uttalande/åsikt som låter bra och verkar stämma överens med andras åsikter i gruppen som omger mig.
 Tillbaka till datavärlden. Och insikten om okunskapen. Den ställer mig inför ett val: antingen ta reda på mer själv, eller låta någon annan utföra jobbet.
Jag har testat det senare alternativet allför ofta, med resultatet att det blir dyrt och att jag fattar ännu mindre. Så dags då att börja lära mig lite IT-språk... så att jag i alla fall kan hänga med hjälpligt när datasnubbarna ska förklara möjligheter och omöjligheter för mig.
Vill passa på att berömma killarna på Textalk, det är företaget som jag hyr min webbshop av. Det innebär att de tillhandahåller en teknisk lösning så att kunden kan handla, gå genom kassan, jag kan få statistik osv. Nåväl, detta är numera ganska vanligt. Det som däremot är ovanligare, är det bemötande jag får när jag kontaktar dem med allehanda frågor... inga som helst suckanden eller "lilla gumman"-attityder utan saklig och konkret information. Blir ju bara så glad!!! Visst, det kanske är en självklarhet med bra service, men jag har vareit i kontakt med många olika data-aktörer genom åren som egenföretagare, och jag vet vad dålig service innebär...
Så Dagens Ros till Rickard, Alex och alla de andra på Textalk!!!

Åter dags för färd  mot Göteborg... har fått en ny DT... ska presentera henne för er nästa vecka... hon är så himla duktig!

Tjingeling
M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0