Kontroll...

Vad betyder det egentligen?
Är det att frenetiskt försöka hålla kolla på allt som pågår omkring dig och försöka kontrollera att det "går rätt till" eller sätta upp ett benhårt förhållningssätt mot omvärlden att "SÅHÄR ska det minsann vara och JAG bestämmer".
Tänk vad jobbigt det blir då... så mycket energi som går åt till att försöka påverka omgivningen att göra det jag själv tycker de ska göra.

Jag tänker på en strömmande flod som liknelse... det blir ju ganska jobbigt att försöka gå mot strömmen eller dämma upp hela floden med ett plank. Men om jag nu behöver ta mig över floden, hur ska jag göra?
Att simma uppströms kommer att dränera mig på krafter så att jag sen bara orkar flyta med och vem vet då var jag hamnar? Eller så kanske jag till och med drunknar.
Att försöka stoppa floden (nu utgår vi alltså från att jag inte är en biblisk person...) kräver enorma insatser, planering, projektering mm. Dessutom kommer mitt projekt att allvarligt påverka miljön för dem som bor runt floden.
Hmm.
Så hur behåller jag kontrollen, UTAN att slösa energi och utan att påverka omgivningen mer än absolut nödvändigt?

Tänk FLYT.
Det innebär att följa med, att göra det bästa av en situation utifrån dess förutsättningar, att inte låta sig hindras av inre hinder i form av tankemönster eller "moralregler" utan istället tänka etiskt. Alltså utifrån ett högre perspektiv, inte en massa regler som vi människor mer elelr mindre medvetet har skapat i vårt samhälle.

Så FLYT i exemplet ovan kan innebära att jag först tar reda på flodens verklighet. Jag måste ta reda på fakta innan jag kan fatta ett klokt beslut. Bäst är att ta reda på det själv, men går inte det, får jag försöka hitta tillförlitliga källor.
Floden kanske inte är så djup vid något ställe, eller finns det en bro längre upp? Kan jag fråga människor som bor vid floden hur de brukar göra? Kan jag själv testa hur strömt det är, utan för stora risker?
Allt sånt ger dig underlag för att kunna ha kontroll över situationen. Det innebär alltså inte att du styr naturlagarna, men du tar eget ansvar och bättrar på din kunskap. Det ger självtillt = kontroll.

Så... kanske dags att omdefiniera ordet kontroll? Till ANSVAR.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0