Om kontroll... IGEN!

Ok, här kommer del två av ja vem vet hur många... ?!?

Kontroll var det... börjar inse hur jag ägnat väldigt mycket energi åt att med "tvång" försöka kontrollera min omgivning... tydligast visar sig det i ridningen. En 500 kilosklump med en egen vilja får jag aldrig börja mäta mina krafter med. Istället måste jag använda hela min förmåga att försöka puffa, lirka, försiktigt styra in, föreslå, avgränsa... allt detta är åtgärder som inte går rakt emot hästens egen kraft. Er som vagt minns skolans fysik vet ju vad som händer med rörelseenergin om den möter en annan lika stark kraft rakt framifrån... Kabooooom! Istället handlar det om att med bibehållen energi få kraften att gå åt det håll jag själv vill. image12


Ja, här har jag lekt lite pogo pedagog och försökt rita upp hur jag tänker... :-)

Det handlar om att "kontrollera" kraften, energin, viljan... eller Qi eller Prana eller vad nu olika kulturer kallar det.
Skapa FLOW! Och det gör jag genom att inte gå emot kraften, utan att istället påverka den dit jag vill...
Det handlar inte om någon form av curlingattityd, tvärtom. Ansvar är grundbulten.

Nu ska jag ta och flowa ner mig till köket för lite kvällsmat... magen kurrar så högt att det blir svårt att vara djup å filosofisk... *LOL*

Och förresten! Snart är det jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0