Tullen... man lär sig nåt nytt varje dag!

Martina här.
Som idag tagit ett stort kliv närmare förståelsen av Bokföring och Byråkrati.
Okej, det kanske verkar konstigt men jag blir helt lycklig när jag äntligen FATTAR... efter många år i skolan där jag inte fattade alls (matte, kemi, fysik, gruppdynamik mm) och förvirringen lade sig som ett unket virrvarr i mitt sinne, så börjar jag sakta med säkert tråckla upp möget nu. Sååååå sköööööönt.
Sen spelar det just idag mindre roll att hela Tull-äventyret tog ca 2h arbetsid i anspråk, på grund av att Posten schabblat. Ingen idé att hetsa upp sig över spilld mjölk (dock märk väl, jag tycker därmed fortfarande inte att det är ok att Posten puckar sig, men saken blir ju inte bättre för att jag går igång på en massa ilska), så istället tog jag tillfället i akt att göra en utflykt till för mig helt okända trakter i Göteborg. Skandia-hamnen. På långt håll ser det ut som ett kalhygge med små gråa stumpar som sticker upp överallt. Men nej, det är oljecisterner. Gigantiska. Jag kryssar fram på guppiga vägar mellan containertruckar och lukten av bränd olja.
Ujuj, det här är minsann ljusår från de polerade kvarteren i centrum. Känner mig lite mal placé med min lilla Toyota (ja, jag tillhör det där gänget som statistiken snackar om... Sveriges mest nöjda bilägare...!) där jag försiktigt letar mig fram till Tullverkets Klareringscentral. För det är tydligen så det heter.
Väl där tar jag en kö-lapp (vi är ju ändå i Sverige, trots känslan av AnnanPlanet) och får direkt hjälp av Vänlig-men-Ärträknande-Byråkrat. 246 kr senare är nu mina fina schabloner från USA intullade och färdiga.
Bredvid mig gastar en lätt stressad speditör (eller vad de nu kallas) om att "ja, då tar vi väl några fler containrar till Italien då, och jag anar att deras moms/tullnota ser ut ungefär som mitt telefonnummer.
Känner mig liten.
Men väldigt väldigt glad.
Nu kan jag ju utan nervösa sammanbrott fylla i Sweetish momsredovisning och veta att Jag Gjort Rätt. *piuh*

Så.
Dagens "Utdrag ur en EntrepreTös dagbok" härmed avslutat.
Hmm. Kanske kan kränga den till nåt bokförlag? :-)




Kommentarer
Postat av: Birgitta

Hej...leer, hälsningar från mig som jobbar på - tullen...men inte den tull du besökt..långt borta i Finland..

Hoppas du inte blivit allt för avskräckt...kramiZ

2008-04-11 @ 22:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0